PAKAĻ PUTĀS


velobrauciens pa bijušo Ērgļu dzelzceļu
26/04/2010, 10:46
Filed under: braucieni | Birkas: , ,

Laika vecis svētdienai solīja ļoti labu laiku un nebija nekādu iemeslu plānoto velobraucienu atcelt.

Tikšanās vieta bija nosprausta Lubānas ielas Statoilā svētdien 10:00 no rīta.
Pieceļos visai laicīgi, lai sasmērētu maiželes un pagatavotu tēju līdzņemšanai. Paskatoties termometrā nopriecājos, ka jau no rīta tas rāda ap +6 grādiem. Tas liek domāt, ka diena būs silta un brauciens patīkams.
Sazvanos ar cīņubiedru Ivaru, lai pārliecinātos, ka šamais nav nolēmis pagulēt ilgāk un lai precizētu tikšanās laiku.
Tā kā biju piecēlies visai laicīgi un visu jau sadarījis, tad pusstundu biju spiests trīties pa māju, nepacietībā gaidot, kad tad beidzot varēs kāpt uz velosipēda un doties ceļā.
Ap 9:30 izkustos no mājas un dodos VEF virzienā, kur jāsatiek Ivars. Satiekamies, pārmijam dažus vārdus un dodamies Lubānas ielas virzienā, lai satiktu pārējos…
Dažas minūtes pāri desmitiem pieripojam pie Statoila, kur mūs jau gaida divi pagaidām vēl nepazīstami ceļabiedri – Klāvs un Jānis. Kamēr jāgaida pārējos, Ivars nolemj izmantot laiku lietderīgi un nomainīt ritenim kameru, jo tai ir tieksme nolaist gaisu visnepiemērotākajos brīžos.
Pēc neilga brīža ierodas arī pārējie ceļabiedri (Līva, Pēteris, Gatis).
Neliels šopings Statoilā un brauciens var sākties.  Izbraucam īsi pirms 11. Atceļam sarunāts buss, kas mūs attransportēs atpakaļ uz Rīgu.

Dodamies dzelceļa virzienā. Plānots, ka gar sliedēm sāksim braukt kaut kur posmā starp Rīgas 2. preču un Acones stacijām. Mazliet pavizinoties pa nelieliem meža celiņiem un pārvarot nelielus dubļu posmus, veiksmīgi nokļūstam uz dzelzceļa uzbēruma apmēram pie TEC-2. Ieturam mazu pīppauzi un ievērtējam Klāva sarūpēto stiprināto dzērienu. Pētera un Līvas velo tiek arī pie svaiga gaisa riepās. Turpinam ceļu.

Acones stacija Šī mūsu maršrutā pirmā stacija. Nosvieduši savus dzelzs rumakus kur nu kurais, nēsājamies apkārt bildējot stacijas ēku un viens otru.  Smejot šis pasākums tiek ik pa laikam nosaukts par fotoplenēru ar miljons vienādām bildēm. Kad esam izbildējušies, ievērtējuši stacijā joprojām apskatāmo vilcienu sarakstu varam doties tālāk.
Priekšā diezgan kaitinoša smilšaina taciņa, kas ved gar dzelzceļa malu. Pateicoties grūtajai braukšanai, ātri vien mūsu 7 cilvēku grupiņa izšķīst diezgan garā posmā. Brīdi pabraukuši, piestājam pie Sauriešu pārbrauktuves, lai sagaidītu pārējos biedrus. Šeit Gatis paziņo, ka viņa ritenim pedāļi nepārtraukti griežoties uz rinķi un pazudusi brīvgaita. Ātra vizuāla apskate nekādus augļus nenes, bet neizskatās, ka pašu braucēju šis fakts pārāk satrauktu, tādēļ turpinam ceļu Sauriešu stacijas virzienā.

Sauriešu stacija Šeit piestājam (daži pat nepiestāj) tikai uz brīdi, lai nobildētu stacijas ēku. Turpinam braukt tālāk un pieturam pie netālu esošas betona konstrukcijas, kas, šķiet, savulaik izmantota kā cementa glabāšanas-pārkraušanas bunkurs. Šeit Gatis tomēr nolemj risināt savu pedāļproblēmu un veic zvanu draugam (meistaram). Nesagaidot meistara slēdzienu, problēmas iemesls tiek atklāts pašu spēkiem un, ņemot talkā smalkus instrumentus, ātri vien ritenis ir atbrīvots no detaļas, kas bija sagādājusi tikai neērtības. Turpinam ceļu.

Nākošā apstāšanās vieta ir smilšu čupa, kas iezīmē dzelzceļa beigas un aiz kuras sākās bezsliežu posms līdz pat Ērgļiem.


Pabraucot gabalu tālāk, aiz līkuma paveras skats uz nākamo apskates objektu.

Dzelzs tilts pār Mazo Juglu Neskatoties uz to, ka šeit bijuši visi, objekts gana interesants, lai piestātu un ņemtu atkal rokā fotoaparātus un uzbildētu pa kādam kadram. Kad tilts un riteņi sabildēti no dažādiem rakursiem, varam doties tālāk Cekules stacijas virzienā, pa ceļam šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuvi uz Rīgas apvedceļa (A4), kur 2007. gadā notika ceļu satiksmes negadījums, kas kalpoja par formālu iemeslu vilcienu maršruta Rīga-Ērgļi likvidācijai.

Cekules stacija Šī stacijas ēka krasi atšķiras no pārējām līdz šim redzētajām stacijām un arī tām, kuras vēl mums ir priekšā. Priežu meža ieskauta zaļa divstāvu koka ēka. Ieturam nelielu pīppauzi, sēdēdami uz nu jau pamatīgi izdēdējušā perona, nenojaušot, ka turpinājumā sekos viens no fiziski smagākajiem šī maršruta posmiem ~8km garumā.

Jauncekules stacija Nobraukuši nelielu posmu pa mīkstajām uzbēruma smiltīm mūsu vidū atrodas attapīgie, kas nolemj izmantot paralēli uzbērumam esošo asfaltēto ceļu, lai pa to nokļūtu līdz Jauncekules stacijai. Šeit kā izrādās nemaz nav stacijas ēkas – tikai zālē ieaudzis perons uz kura var nokļūt pa nelielu taciņu, kas ved cauri mežam no blakus esošajiem dārziņiem. Arī šeit atrodam vilcienu kustības grafiku – pienaglotu pie koka.

Tālākais ceļa posms ir kaitinošs. Smiltis mīkstas un arī traktora iedzītā špūre nekādu labumu nedod. Visi šie apstākļi sekmē mūsu izretošanos diezgan garā ceļa posmā. Tā teikt – braucam katrs pēc savām spējām, ik pa laikam apstājoties un sagaidot pārējos.

Ķivuļi Arī šeit nav stacijas ēkas. Tikai aprūsējis pieturas uzraksts. Turpat blakus ieraugam arī tehniku, pateicoties kurai šis posms ir tik nebraucams. Šajā pieturvietā Pēteris neiztur un no somas izvelk mājās gatavotās sadegušās siermaizītes. Pēc nelielas apspriedes tomēr nolemjam, ka pusdienas ēdam Kangaru stacijā, kuru visticamāk sasniegsim pēc kādas stundas.
Diemžēl, papētot karti, nākas secināt, ka nekādu prātīgo meža ceļu tuvumā nav, tāpēc turpinam ciešanas pa uzbērumu.
Pamocījušies dažus kilometrus pa irdenajām smiltīm nonākam pie Ķivuļurgas tilta. Šķiet, neviens negrasās iebilst pret nelielu atpūtas brīdi.
Es arī neizturu – izvelku no somas krekerus un Statoilā iepirkto cukurūdeni. Svētbrīdis.
Stāvam uz tilta, metam ūdenī akmeņus. Pēc brīža izrādās ka Gatim līdzi paņēmusies arī XXL izmēra kaķene. Atkal kādu brīdi nav garlaicīgi.
Turpinam ceļu…


Bajāru stacija Sasniedzam Bajāru dārziņus.  Šo brīdi gaidījām jau sen –  blakus uzbērumam atkal parādījies ceļš. Atviegloti uzelpojam. Vidējais ātrums pamatīgi palielinās.
Nonākam Bajāru pieturā. Arī šeit nav stacijas ēkas. Nekā interesanta, tādēļ ilgi neuzkavējamies un dodamies tālāk.
Šķiet, ka kopš atkal braucam pa ceļu, visiem ir atgriezies spēks un Kangaru stacija tiek sasniegta ļoti ātri.

Kangaru stacija Pusdienas. Pie stacijas ir kodīga kūtsmēslu un vircas smaka , taču šķiet, ka tas nevienu pārāk nesatrauc, jo izsalkums jau ir tik liels, ka braukt vēl tālāk neviens vairs negrasās.  Ilgi nedomājot, katrs no somas velk laukā līdzpaņemtos labumus. Es arī uzklūpu savām no rīta gatavotajām desmaizēm un tējai. Sēžam un ēdam. Tiek apspriestas dažādas tēmas – dzelzceļš, apkārt valdošā smaka, spļaušana uz perona, karbonādes ar majonēzes rūtiņām, kreveles. Turpat netālu no stacijas tiek atrasta arī aka, kur tiek uzpildīti ūdens krājumi.
Paēduši un atpūtušies esam – dodamies tālāk.


Nolemjam, ka nemocīsimies, braucot pa uzbērumu, bet tālāko ceļu brauksim pa tuvumā esošajiem ceļiem. Uzņemam kursu pa P4 virzienā uz Vāverkrogu un tālāk gar Remīnes karjeru uz nākamo apskates objektu – Remīnes stacija (pietura).
Braukšana pa ceļiem atkal ir patīkama pārmaiņa pēc nogurdinošās mīšanās pa smilšaino uzbērumu.

Remīnes stacija Arī šeit neatrodam stacijas ēku, pat uzrakstu, kas vēstītu, ka šeit bijusi pietura mēs neieraugam. Vienīgais, ko šeit atrodam, ir neliela kastīte ar blociņu iekšā. Ņemot vērā, ka uzbēruma sākumposms pie pārbrauktuves izskatās tīri cerīgs, pārējie neiebilst manam ģeniālajam plānam braucienu atkal turpināt pa uzbērumu. Jau pēc dažiem simtiem metru, šķietami nevainīgais ceļš pārvēršas līdz nepazīšanai. Mīkstas smiltis, kurām papildus vēl nenoņemtās špalas, kas nekādā veidā neuzlabo braukšanu. Nobraukuši vēl nelielu gabalu, nonākam līdz brīdim, kad vairums no mums riteņus stumj. Labi, ka tas neturpinās ilgi. Esam nonākuši posmā, kur uzbērumam piekļaujas ceļš. Nelaižam garām iespēju un šajā vietā pa nelielu meža taku nokļūstam uz grants ceļa. Brīdī, kad mēs izbraucam uz ceļa, mūs tur jau sagaida trīs vietējie puikas, kas ir visai pārsteigti mūs ieraugot. Saprotot, ka esam braukuši pa uzbērumu, viens no puikām izmet ģeniālu atziņu: “Pa dzelzceļu tak garlaicīgi braukt – vislak taisns un bilde nemainās”. Dalailamas cienīgi vārdi.

Augšciema stacija
Jau pa gabalu redzama klasiskas stacijas ēkas aprises. Pie piebraucamā ceļa mūs sagaida mājas pīļu bars. Lieki teikt, ka arī tās tiek iemūžinātas. Dodamies aplūkot stacijas ēku. Situācija līdzīga kā iepriekšējās vietās – augšējos stāvus apdzīvo cilvēki, bet apakšējais ir neapdzīvots un diezgan nolaists. Nelielo atpūtas brīdi daži izmanto, lai uzņemtu sevī kaut ko no līdzpaņemtās pārtikas, citi – lai iemūžinātu kādu mirkli.

Kārdes stacija
Plānoto maršrutu līdz Kārdes stacijai turpinam pa ceļu. Kārdes stacija (pietura) ir neliela koka būdele, kuras ikšpusē vilcienu kustības grafiks uzrakstīts ar krītu uz sienas.  Kamēr izpētam apkārtni, ierodas arī divi zinātkāri vietējie draugi. Jaunie draugi nekādu agresiju pret mums neizrāda. Viens gan izskatās mazliet dīvains – viena acs gaiši zila, bet otra brūna. Mazliet paviesojušies, nolemjam doties tālāk, jo pavisam drīz jau mūs Suntažos gaidīs transports, kuram mūs jānogādā atpakaļ Rīgā.

Brīdī kad atsākam braukšanu, atklājas, ka jaunie draugi ir nolēmuši mūs pavadīt kādu gabaliņu. Lai jau.
Pabraucot nelielu gabaliņu, pamanam interesantu gājēju tiltiņu pāri Lielajai Juglai. Gluži kā sarunājuši visi metam pa bremzēm un laižam skatīties. Tilta konstrukcijās saķērušies koki, no kā var secināt, ka pavasara ūdeņu laikā ūdens līmenis bijis ~1,5m augstāks nekā tas ir šobrīd. Ceļabiedri nolemj tiltu atbrīvot no saķērušos koku gūsta un pamatīgais koks ar lielu plunkšķi iegāžas upē. Tālu gan tas netiek un jau pēc dažiem metriem ieķerās nākamajā koku sanesumā. Kaut kur ap šo laiku pazūd arī mūsu jaunie draugi, škiet, ka aizdevās tuvējo – ne savu – māju virzienā…

Sidgundas stacija Mazliet pārsteidza stacijas ēkas novietojums, jo tā atrodas nevis blakus sliedēm, bet otrpus ceļam. Piebraucam aplūkot arī vilciena pieturas vietu – nolauzts stacijas nosaukums un pāris soliņi. Sāk krēslot un ienākušās arī ziņas, ka mūs jau Suntažu stacijā gaida transports, tādēļ ilgi nekavējamies un dodamies uz Suntažiem.

Suntažu stacija
Pēdējie 8 km līdz Suntažiem minās ļoti veikli un visai īsā laikā esam nokļuvuši Suntažos. Nelielu gabaliņu pirms stacijas, kokos ieaugusi, atrodas Suntažu pareizticīgo baznīca. Nolemjam piestāt arī šeit. Ēka sen jau kā pamesta un apšaubāmas kvalitātes jumts saglabājies tikai ēkas centrālajā daļā. Izmantoju mazo pauzi, lai apēstu pēdējos krekerus.

Vēl tikai daži simti metru un esam Suntažu stacijā. Transports mūs jau gaida. Sabildējam apkārti un  izpētam arī stacijas iekštelpas, jo šeit telpas nav aizslēgtas un tur iespējams iekļūt.  Blakus stacijas ēkai atrodas arī tornis (tā funkcionalitāti gan mums neizdevās saprast), ilgi nedomājot abi ar Ivaru uzkāpām apskatīt apkārtni un iemūžināt dažas stacijas bildes no putna lidojuma.

Protams, ka neizpalika arī kopbilde.

Nav, ko. Caur veikalu jābrauc mājās. Buss – kravinieks un salonā vieta diviem plus šoferim. Sēdēšana būdā uz grīdas velosipēdu sabiedrībā  gan nekādā ziņā netraucē laiku līdz Rīgai pavadīt bezrūpīgās sarunās un smieklos par dzīvi. Logi arī nav nepieciešami, jo šajā sabiedrībā GPS ir neatņemama sastāvdaļa, tā kā vienmēr zinājām, kur esam un cik tālu vēl jābrauc. Līdz ar tumsu esam galā.

Noslēgumā gribās pateikties visiem ceļabiedriem – Ivaram, Pēterim, Gatim, Līvai, Jānim un Klāvam par jauko kompāniju. Brauciens tiešām bija izdevies un tas noteikti bija tā vērts. Tajā pat laikā bij neliels rūgtums par to, ka nobraucām tik maz, jo ja būtu mazliet savādāk plānojuši šo braucienu, tad varējām arī aizbraukt daudz tālāk. Bet tas nākamajai reizei…

Bildes skatamies šeit: Edijs, Pēteris, Gatis, Jānis, Klāvs

KOPSAVILKUMS

maršruts Rīga-Suntaži
nobraukti 60km
apskatītas 12 stacijas

maršruta vizuāls pārskats skatāms šeit

Advertisements

1 komentārs so far
Komentēt

Eh, kā sailgojos pēc Latvijas un pēc “pakaļ putās”
nekas gan vasarā paspēšu uzmīt pedāli ar jums kopā.

Komentārs by kalvis




Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s



%d bloggers like this: